...és a valóság 1868-'75/...and the reality 1868-'75

2014.08.15 18:42

Eddig számtalan divatképen, rajzon láthattuk, hogy mi volt az elképzelés a ruha alakját és a női formákat illetőleg. Ha valóban csodálatos ruhákat akarunk találni, amik tökéletes leképezései a divatképeken látottaknak, akkor azokat a királyi udvarokban, a híres színésznők öltöző szobáiban és a felkapott primadonnácskák háza táján kell keresnünk.

Első sorban meg kell említenünk Alexandra Britt királynét aki a maga idejében valódi stílus ikon volt és divat teremtő is egy személyben. A többsoros gyöngy nyakék, a felbodrozott fru-fru csupán néhány dolog azok közül amiket elterjesztett. Noha a nyakéknek oka volt, egy fiatalkori műtét miatt csúnya heg maradt a nyakán és így azt állandóan takarta. Szerette az élénk, intenzív színeket, így nem volt túl szerencsés az a hölgy aki az udvarhölgye lett, ugyanis a dress kódja nekik csupa halvány, jellegtelen színt írt elő, hogy ő jobban tudjon érvényesülni. Szintén imádta a ragyogó ékszereket is, s szerencséjére olyan vagyoni és státusz helyzetben volt, hogy minden adott volt számára a folytonos kitűnéshez s tündökléshez. Íme néhány fotó róla:

So far we could see on countless fashion plates, sketches what was the idea about the shape of the dress and the female figure. If we really want to see marvellous toilletts, perfect mapping of the ones on the fashion plates, then we have to seek at the royal courts, in the dressing chambers of the popular actresses and around the trendy comediennes' houses.

At first I must mention Queen Alexandra of the Brittish, who was in one person a real style icon and fashion creator in her time. The multi layered pearl necklet, the frizzle frou-frou only a few things she had universalized. Tho' the necklet had a reason, a surgery in her younger age had left a bad scar on her neck and so she always covered it. She loved vivid, intensive colours, and so a lady who became her lady-in-waiting wasn't a lucky one because of the dress code she had to wear all the pale, featureless colours so she could show up even better. Also she had prefered bright jewelries, and she was lucky to be in the situation of wealth and status everything was given for her continual celebrity and blazing. Here are some photos of her:

1870                                                                            1872

1873                                                                                1874

 

Gizella főhercegnőnek is kifejlett stílusérzéke volt, ám ő már visszafogodtabban öltözködött, de mindig a legújabb divat szerint. Most ő következik:

Archduchess Gisella had a very grown sense of style, tho' she had dressed moderately, but always after the latest fashion. Now her turn:

1870 körül a kis Mária Valériával és 1872-es eljegyzési fényképen Leopold herceggel/Around 1870 with the little Maria Valeria and in 1872 the engagement photo with prince Leopold

1872 körül/Circa 1872                                                                1875 körül/Circa 1875

1874 körül (talán Renoir Páholy c. festménye ihlette? Vagy fordítva?)/Circa 1874 (perhaps Renoir's "La loge" painting inspired? Or reverse?)

 

Egyéb királyi és főméltóságú hölgyek:

Other royal and peeress ladies:

Carola Vasa királyné 1873                                         Georgina Dudley grófné 1874 körül

Queen Carola Vasa 1873                                           Georgina countess of Dudley circa 1874

Izabella infánsnő 1868-'69 körül/Infanta Isabelle around 1868-'69

Margherita olasz királyné 1869 körül                                 Erzsébet román királyné 1870 körül

Italian queen Margherita circa 1869                                  Elisabeth romanian queen circa 1870

Mária Alexandrova orosz nagyhercegnő 1871 és 1873 körül/Maria Alexandrova russian grand duchess around 1871 and 1873

Mária Alexandrova 1874/Maria Alexandrova 1874          Mária Krisztina főhercegnő 1875 körül/Archduchess Maria Christina around 1875

Mária Fjedorovna orosz cárné 1870 körül                     Thyra hercegnő 1871 (Alexandra királyné testvérei)

Maria Fedorovna russian tzarina circa 1870                 Princess Thyra 1871 (Queen Alexandra's sisters)

Olga görög királyné 1868 és 1869 körül/Queen Olga of Greece around 1868 and 1869

 

 

És azok a botrányos életű színésznőcskék:

And those scandalous actresses:

Fanny Davenport színésznő teljes dúzzal 1874 körül           Sophie Croizette színésznő lelapuló dúzban 1875 körül                     

Fanny Davenport stage actress in full bustle circa 1874      Actress Sophie Croizette in flattening bustle circa 1875                      

Opera riválisok: Adelina Patti 1870-ből és Christina Nilsson 1872 körül/Opera rivals: Adelina Patti from 1870 and Christina Nilsson around 1872

 

De a világ akkor sem csupa gazdag arisztokratából és túlértékelt színésznőből állt. A hétköznapok hősnői is szerették volna a legjobban követni a divatot, lássuk hogy sikerült nekik:

But the world wasn't full of rich aristocats and overrated comediennes. The heroines of the every-days would love to follow the fashion on their best, let's see how they succeeded:

Uszályos díszruha és rövid (Robe Ronde) sétaruhák 1868 körülről/Train full dress and short (Robe Ronde) walking dresses circa 1868

Az első fotón a pagoda ujjak mintapéldánya (1872) a második képen a fodros ujjak dívnak (1872 körül)/On the first photo an art sample of the pagoda sleeves (1872) and on the last picture the ruffled sleeves en vogue (circa 1872)

Csoportkép 1874 körül/Group photo circa 1874                 1874-ből dátumozva/Dated 1874

 

 

 

 

Néhány fénykép saját gyűjteményből. A képek többsége megtalálható a The Barrington house doldalán, előkelőségek képei a Gand Ladies oldalán, és színésznők, hétköznapi emberek képei Jennifer Rosbrugh pinjei közt. Egyebek mellett még néhány fotó a korai tournure-ről itt.

Some of the photos from own collection. Most of the pictures can be found at The Barrington house's site, aristocats on the Grand Ladies site, and actresses, common people's among Jennifer Rosbrugh's pins. Among these some more photos from the early bustle period here.